Lambdaszonda feladata az autóban

A lambdaszonda magyar nevén oxigénszenzor, melyhez két elektróda is tartozik. Ezek közt az oxigénkoncentráció szabja meg a feszültségszintet. Az alkatrész működése gyakorlatilag ezen alapul. Ha a szükségesnél alacsonyabb feszültség uralkodik benne, akkor kevesebb lesz a nafta a levegő-üzemanyag keverékben, viszont megnő az oxigéntartalom a kipufogógázban.

Lambdaszonda, vagyis oxigénszenzor optimális működéséhez háromszáz Celsius fokos hőmérsékletre van szükség, ezért a gyártók fűtőszállal látják el a szondát a mai modellekben. Mindössze meg kell számolni a vezetékeket, hogy egyértelmű legyen, ha három darab van, akkor az egyik a jeltovábbításért felel, a másik kettő pedig a fűtésért, amíg el nem éri a szonda az optimális hőmérsékletet. Némely konstrukciók esetében négy vezetéket szerelnek be a gyártók. Ilyen esetben a földelést nem a karosszériára kötik, hanem a negyedik szálat ide kötik. A lambdaszonda is a kopó alkatrész közé tartozik, ezért idővel, körülbelül kétszázezer kilométerenként ki kell cserélni. A tüzeléstechnikában lambda görög betűvel jelölik azt az arányt, amely egységnyi tüzelőanyag tökéletes elégéséhez szükséges oxigénmennyiség és az ezt valóban tartalmazó levegőmennyiség összevetéséből jön létre.

A lambdaszonda egyik fontos feladata az ideális üzemanyag-levegő arány kialakítása, továbbá a környezetvédelemhez is kapcsolódik, hiszen használatának köszönhetően kevesebb károsanyag kerül a levegőbe a kipufogócsőből. Ezenkívül nem csak érzékeli az oxigénkoncentrációt a kipufogórendszerben, hanem méri is azt, valamint a katalizátor állapotát is óvja és fokozza a motorteljesítményt. Ha tönkremegy a lambdaszonda, akkor érdemes mielőbb kicserélni, különösen, hogy egyáltalán nem drága. Bővebb információkat az alkatreszek.hu webáruházban talál!