Hosszbordás szíj funkciói, cseréje

Akárcsak a többi alkatrész esetében, úgy a hosszbordás szíj is elhasználódik az idők folyamán, ezért cserélni kell. Az alábbiakban erről lesz szó, valamint a hosszbordás szíj funkcióiról.

Hosszbordás szíj a mai modern autókban számos nehéz funkciót lát el.  A szíj feszességének ellenőrzésével, valamint az esetleges helytelen tárcsa vagy ferde futás beállításával sokat tehetünk az autó szíjhajtásának biztonságos, hosszútávú futásáért. A hosszbordás szíj nagy erőhatásoknak van kitéve, ezért nagyon oda kell figyelni rá. A klíma kompresszorok, vízszivattyúk, kormány szervó szivattyúk, valamint a nagy teljesítményű generátorok mind a hosszbordás szíj ellen dolgoznak, mivel nehezítik a nyomaték-átvitelt. A hosszbordás szíj csereperiódusa hatvanezer kilométer körül van. Ennél gyakrabban kell cserélni az ékszíjat és a vezérműszíjat. Fél évente érdemes ellenőrizni, hogy időben észre vegyük, ha egyenetlen az alkatrész kopása. Autódiagnosztika során könnyen kiszűrik az ilyen hibákat, ha mi nem ismernénk fel.

A szíjtárcsák hosszú élettartamához és megfelelő működéséhez pár dologra érdemes odafigyelni. Először is a szíjtárcsáknak jó állapotban kell lenniük. Ez azt jelenti, hogy nem lehetnek sérültek, nem lehet rajtuk jól kivehető hiányosság vagy kopás és ferdék sem lehetnek. Ferdefutás esetén még az új hosszbordás szíj beszerelése előtt ki kell javítani a ferdefutási hibát. A megfelelő szíjfeszesség is fontos, mivel ennek hiányában a szíj könnyen túlterhelődik vagy megcsúszik. Az előbb említettek ráadásul komoly hőterhelést jelentenek, aminek következtében a szíj élettartama könnyen lerövidül és sérül, esetleg el is szakad. Bővebb információkat és alkatrészeket az alkatreszek.hu webáruházban talál!